Startsida     Onsdag 8 april 10:59   Din profil   Live Trot   V75-kalender   French Racing
User:   Password:     Login   Become member
For YOUR language, use translate function below





Syns inte V75-tipset? Tryck F5 och uppdatera.

V75-TIPSET
















Inför V75: Claes Svensson har en ny segergest på gång


En svensk travklassiker från 2001.
Claes Svensson ställer sig upp i sulkyn när han vinner silverdivisionens final på Solvalla med Darius.
På lördag är Vaggerydstränaren på plats igen med sin nya stjärna som blir en av de stora favoriterna i V75-finalerna.
- King of Everything har potentialen att bli en elithäst han också.

På lördag tävlas det inför tomma läktare på Solvalla i coronatider. Hur tävlandet ska se ut under elitloppshelgen i slutet av maj vet ingen. 2001 vann Claes Svensson silverdivisionens final under Solvallas elitloppshelg och fick ett infall på upploppet inför all publik. Svensson, då tränare på Mantorptravet, ställde sig upp i sin fulla längd på fotstegen i sin sulky av typen joyride som nyss hade lanserats. - Det var mest för att det var en häftig grej att göra. Att ställa sig upp med de vanliga sulkytyperna gick ju inte på den tiden och det går definitivt inte med dagens sulkys! säger Svensson, flerårig champion på Mantorptravet och sedan 2013 tränare i Vaggeryd. Darius, vinnare av 2,6 miljoner kronor och en Sverigetopp på sin tid, elitloppsdeltagaren Cenit Guy, Campari Akema, King Sir Kir och Movin On är några av Svenssons topphästar under åren. Fyraårige valacken King of Everything, som ännu så länge bara tjänat 275 000 kronor på åtta starter i livet (fem segrar), kan också bli något utöver det vanliga menar han. Claes Svensson har fött upp och tränat fram hästen tillsammans med sambon Marie Nilsson. - Det är klart att mycket ska stämma. Men får den här bara vara hel och frisk så tror jag att han har en väldigt ljus framtid. Då ska han kunna springa upp i gulddivisionen, säger tränaren om hästen som är stor favorit i lördagens klass II-final, tillika V75-2. Explosiv från start King of Everything har varit strålande i år och ståtar inför lördagen med tre raka segrar, samtliga tagna från ledningen. Startsnabbheten är en av hästens många styrkor. Orken är det heller inget fel på. I den näst senaste starten i ett V86-lopp på Åby körde sig Svensson till ledningen i en öppning som kostade 1.08,9 första 500. - Varvet gick på 1.13,5 och det brukar kunna sätta sina spår till slut. Men han visade styrka den gången också och höll de andra lätt ifrån sig. Han har ju det mesta. Han har styrkan, han har snabbheten och just det här med explosiviteten som är viktig från start. Ja, jag tycker att han är ganska komplett, säger Claes Svensson, och fortsätter: - Förutom att hästen förhoppningsvis ska bli bättre, finns det en del saker att testa som inte är provat ännu. Barfota och urryckare och mixter med olika huvudlag. Där har vi några växlar sparade. ”Tufft att slå honom” Inga ändringar görs till lördagen. King of Everything har skor runt om, öppet huvudlag och en så kallad hybridvagn, en svensk jänkarvagn. Från femtespåret bakom bilen är duon favoriter att ta hand om ledningen. - Han är så pass startsnabb att jag tror att han får ledningen i ett tidigt skede, och därifrån är det ju tufft att slå honom. De får i alla fall vara väldigt bra om de ska lyckas med det. Den som på papperet är värst emot är Petri Puros Maestro Crowe som vunnit sju av nio lopp och är väldigt stark. Men han har ett elftespår och lär ju få ett tuffare lopp än vad min får. En bra chans vid sunda vätskor låter det som? - Jag tycker det. I vilken fall som helst blir det ingen segergest som den med Darius på Solvalla i maj 2001. - Nej, det skulle vara det svåraste av allt. Det som var speciellt med den joyride-vagnen var att du satt med benen rakt under dig och var stående på knä kan man säga. Man satt mot en platta och så höll man fötterna på ett stöd under sitsen. Hur länge var den sulkyn populär? - Det blev några år. Det var lite grand för att spara på kuskarnas ryggar som man hade tagit fram den. Den såg väl för annorlunda ut kanske för att folk skulle gilla den men jag använde den ändå ganska länge, ett par år i alla fall. Det som gjorde att den fick lite genomslag ändå var att Stig H Johansson valde att köra i den. Stig H var deras reklampelare där ett tag, säger Vaggerydstränaren. På lördag är det andra sulkys och hästar och tävlingar inför tomma läktare som gäller på Solvalla.


Publicerad: 2020-03-25 16:32:33